Is hond Joep net zo circulair als gebruikte auto onderdelen?
Zodra ik de voordeur van Das Autohaus Köhler in Hoofddorp dóór ben, word ik snuffelend maar enthousiast begroet. Door Joep, van “security”, volgens de website. Het verhaal van Joep wordt me even later uit de doeken gedaan. Wat me daarbij verteld wordt, is veelzeggend. Over de eigenaar van zowel bedrijf als hond. En dat bedoel ik als aanbeveling.
Das Autohaus Köhler is erkend reparateur van SEAT en SKODA en dat zie je door de signing in de open ruimte waar zich ook de receptie, de koffiemachine en de leestafel bevindt. Het is in ieder geval geen gewone showroom. Er is eigenlijk weinig gewoon aan dit auto- bedrijf, zal ik in de loop van het gesprek merken. Ik zie bijzondere raceauto’s, veel banden & vitrinekasten met bekers. Prijzen van behaalde prestaties, vermoed ik.
De afspraak heb ik met Thierry Köhler (1970), eigenaar van dit autobedrijf. Met zijn 18 jaar destijds de jongste SEAT dealer van Nederland. In Amsterdam Zuid-Oost. Thierry heeft veel op met de merken uit de Volkswagen groep: SEAT, SKODA, Audi en natuurlijk Volkswagen personen- en bedrijfswagens. Dat hij zich heeft aangesloten bij de Europese groep autodealers van Das Autohaus geeft hem een organisatie om mee te sparren maar ook vrijheid. Erkend reparateur zijn, en geen verkoopdealer van bepaalde merken, is een bewuste keuze. Ook zit autosport in het DNA van het bedrijf. Rondkijkend behoefde dat voor mij overigens geen uitleg.
‘In de racerij leer je hoe het níet moet’ vertelt Thierry. ‘Daarom zijn we ook gespecialiseerd in ondersteltechniek: banden, stuurinrichting, schokbrekers en remmen. Vooral remmen. Klanten waarderen ons omdat we weten hoe een auto kán sturen en remmen, in plaats van dat we bij een klacht alleen zeggen niks bijzonders te kunnen vinden. De racerij zou je een opleidingsinstituut kunnen noemen. Raceauto’s zijn namelijk niet gedocumenteerd en daardoor leer je “out-of-the-box” te denken. Dat proberen we ook de jonge monteurs bij te brengen. We hebben een groei- ambitie qua personeel: nu werken we met vijf mensen maar vóór het einde van het jaar zullen dat er 10 zijn.
Maar we doen veel méér dan auto’s onderhouden en repareren. We verkopen gereedschappen van het merk Beta en richten werkplaatsen in. We prepareren auto’s voor de racerij en voeren daar ook reparaties en (preventief-) onderhoud aan uit. Zo zien we dat ook graag bij de dagelijkse auto’s van onze klanten. Beter vooruit servicen dan achteraf repareren.’ Thierry’s kijk op de autowereld is bijzonder. Zo is hij een groot voorstander van het inzetten van gebruikte auto onderdelen en daar wil hij graag méér over vertellen. Circulariteit is een Leitmotiv bij Das Autohaus Köhler.
“Beter vooruit servicen dan achteraf repareren”
Aan auto’s gaan vroeg of laat onderdelen stuk. Het kapotte onderdeel repareren is vaak geen optie dus wordt het vervangen. Dat gebeurt vrijwel altijd met nieuwe onderdelen; origineel van het merk zelf of een zogenaamd imitatie-onderdeel. Bij die laatste groep kan pasvorm of kwaliteit een probleem zijn. Pas wanneer verkrijgbaarheid of kosten een bezwaar voor montage van een nieuw onderdeel vormen, wordt soms aan een gebruikt onderdeel gedacht. Dat moet veranderen, vinden ze bij Das Autohaus Köhler. Vanuit een circulaire gedachte zou Het vervangen van een kapot onderdeel door een gebruikt onderdeel op één moeten staan. Met als bijkomende voordelen de levertijd, pasvorm en prijs. Maar de circulariteitsgedachte dus op één.
“Vanuit een circulaire gedachte zou het vervangen van een kapot onderdeel door een gebruikt onderdeel op één moeten staan”
Er zijn landen in Europa waar het aanbieden van een gebruikt onderdeel als alternatief voor een nieuw onderdeel al verplicht is, Frankrijk bijvoorbeeld. Das Autohaus Köhler is ook aangesloten op Partslink, via deze database op chassisnummer niveau, dus gegarandeerd passende, beschikbare gebruikte auto onderdelen te vinden zijn. Hoofdzakelijk betreft het daarbij onderdelen van Europese automerken omdat deze goed gedocumenteerd zijn.
Deze gebruikte auto onderdelen voorziening is goed georganiseerd met vakkundige en betrouwbare partners. Dat betekent een correcte afkomst van én garantie op het onderdeel. Een win-win situatie voor iedereen: duurzaam, lage prijs en snel.
Tot slot terug naar Joep. Een paar jaar geleden was Thierry met mevrouw Köhler op vakantie op Curaçao en vond aan de kant van de weg een dichtgebonden zak met bewegende inhoud. Dat bleek een gedumpte pup te zijn, die ze naar een lokale dierenopvang gebracht hebben. Terug in Nederland werden ze weken later door de opvang uit Willemstad, Curaçao, gebeld dat de pup nagekeken en opgeknapt was. Ook dat deze opgehaald kon worden. Uhhhh…. Los van het gegeven dat het inmiddels dik coronatijd was, wat reizen praktisch onmogelijk maakte, had familie Köhler geen intenties een hond in huis te nemen.
Maar misschien was dit wel voorbestemd. Dankzij een groot hart van de familie Köhler vergezelt Joep nu alle dagen zijn baas en zijn deze twee onafscheidelijk. En Joep doet het zó goed dat hij ook een báán bij Das Autohaus Köhler gekregen heeft. In de beveiliging. Rest slechts nog deze vraag: is het ook circulair als je niet wist dat je iets wilde en toch een nieuwe bestemming geeft? Hoe dan ook, in het verhaal van Joep boffen minimaal twee partijen.
Tekst & foto’s: Jurgen Richter
Bron: InfoRegio, editie 1 van 2024